חדשות האתר

אבחון פסיכודידקטי

תלמידים אשר מתקשים בלימודיהם, ניתן לעיתים לייחס זאת לקשיים בתחום הרגשי. כאשר ילד נתקל בקשיים, הן בתחום הלימודי והן בתחום הרגשי, גורמים חינוכיים ממליצים לרוב על אבחון פסיכודידקטי.

 
 

מהו האבחון הפסיכודידקטי?

פעמים רבות הורים פונים למכוני אבחון,לאחר יוזמה של בית הספר,כי עליהם לערוך אבחון. הורים רבים מתלבטים ואינם יודעים איזה אבחון עליהם לערוך.

אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון המחבר בין החלק הדידקטי הלימודי, אלו המיומנויות שהילד רוכש בביה"ס, לבין החלק הפסיכולוגי.

בעקבות האבחון הפסיכו דידקטי ניתן לקבל הערכה על התפקודים האינטלקטואלים, הערכה רגשית,תפקודי הקשב והריכוז ותפקודי הלמידה.

האבחון הפסיכודידקטי נועד לבדוק יכולות וחולשות במסגרת הלימוד, בשילוב עם קשיים רגשיים/חברתיים/התנהגותיים שונים.

ידוע כי קיימת קורלציה בין מצב רגשי לתפקוד לימודי. פעמים רבות קשיים רגשיים אשר הילד חווה במהלך חייו משפיעים על היכולת שלו לקלוט מידע מהסביבה ולהפנים אותו.

 

 

 

באבחון הפסיכודידקטי נתמקד בבדיקה של: 

התחום האינטלקטואלי-בו נבדקת רמת המשכל אשר מושפעת ממבחנים בתחומים המילוליים והביצועיים.

פערים מובהקים בין התחומים מצביעים על לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז.

תפקודי למידה - קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, תפקודי זיכרון.

תחום הקשב והריכוז-נבדקים ערוצי הזכירה-השמיעתי והחזותי וקצב עיבוד המידע.

תחום הרגשי-חלק זה נבדק ע"י מבחנים השלכתיים. ידוע כי אדם "משליך" פעמים רבות את

מחשבותיו, אישיותו ומאוויו על אובייקטים חיצונים אשר משקפים את התת מודע.

בחלק זה עולים לעיתים קרובות קשיים רגשיים,אשר לעיתים הנבדק אינו מודע אליהם.

 

 

 

 

מהו ההבדל בין אבחון פסיכודידקטי לאבחון דידקטי?

כאשר יש פנייה לאבחון, יש חשיבות רבה לסיבת הפנייה. פעמים רבות פונים לאבחון תלמידים בגילאי חטיבת הביניים והתיכון, אשר לא אובחנו בעבר.

כיום הם מתמודדים עם קשיים בלמידה לקראת בחינות הבגרות ומתקשים להתמודד עם חומר לימודי רב.

קושי זה אינו נובע מלקות למידה ספציפית, מכיוון  שברוב המקרים,אם היו בעלי לקות למידה משמעותית,היא הייתה צפה ועולה בגילאי  בית הספר היסודי.

תלמידים רבים אינם יודעים כיצד עליהם להתארגן ללמידה והם זקוקים להוראה מתקנת ספציפית,תוך הקניית אסטרטגיות למידה יעילות.

בנוסף, תלמידים רבים,בעקבות הקשיים בארגון המידע המילולי, מתקשים לסיים מבחנים בזמן מוקצב. קושי זה מחריף  ככל שהחומר הנלמד מורכב יותר.

במקרים אלו, ההמלצה תהיה  לערוך אבחון דידקטי, בו נבדקות יכולות הלמידה בתחומי השפה.

לעומת זאת,כאשר פונים לאבחון, וידוע על לקות למידה, אשר אובחנה בכיתות היסוד, קיימת המלצה לערוך אבחון פסיכודידקטי, אשר ישלב בין היכולות האקדמיות ליכולות האינטלקואליות, יכולות רגשיות ותחומי הקשב והריכוז. במקרה כזה קיימת חשיבות לעריכת אבחון  פסיכודידקטי, אשר ימפה את היכולות הלימודיות,  בנוסף ליכולות האינטלקאוטליות ויאתר קשיים רגשיים במידה וקיימים.

 

 

 

 

למי מיועד אבחון פסיכודידקטי?

אבחון זה מיועד לתלמידי בתי ספר יסודי, חטיבות ביניים, תלמידי תיכון, חיילים וסטודנטים. בהפניית מערכת החינוך, בהפניית ההורים ולאלו המעוניינים לאתר לקויות למידה בפנייה באופן עצמאי. 

ידוע כי קשיים רגשיים חוברים לקשיים דידקטיים אשר עשויים לנבוע מקשיים נוירולוגיים אובייקטיבים כגון לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז או קשיים נלווים בתחום הרגשי.

בהתאם לכך, איתור תחומי הקושי בהליך האבחוני, עשוי להקנות כלים קונסטרוקטיביים ולהשפיע על יכולת הבחירה בלימודים גבוהים. בכך להוות את השינוי ולהוביל למימוש הפוטנציאל הלימודי ולגרום להנעה לימודית, אשר תוביל בהמשך ללימודים גבוהים, תוך כדי הגשמה עצמית ומימוש היכולות בדרך הטובה ביותר.  

קיימת חשיבות רבה לאיתור מוקדם של תלמידים לקויי למידה. ככל שנאתר לקויות למידה בגיל צעיר, נוכל להקנות כלים ואסטרטגיות יעילות להתמודדות עם הקושי, כך שהנבדק יוכל, עם השנים, להתגבר על הקשיים ולעקוף אותם,מתוך ההבנה כי הוא מודע לקשייו והוא בעל יכולות להתמודד איתן.

 

 

 

 

קבלת התוצאות לאבחון הפסיכודידקטי

לאחר שהתבצע התהליך האבחוני, נערכת פגישה עם ההורים ועם המאובחן. בפגישה זו ניתן הדוח האבחוני וכן ניתנות המלצות והתאמות ע"פ הנחיות משרד החינוך.  יש חשיבות רבה לביצוע ההמלצות אשר כתובות בדוח האבחון. ההמלצות עשויות להיות לפנות לאנשי מקצוע נוספים ולבצע אבחונים וטיפולים נוספים,כגון הערכת תפקודי הקשב והריכוז על ידי נוירולוג, הערכת יכולות גרפו מוטורית ע"י מרפאה בעיסוק,  הערכת תפקודי השפה ע"י קלינאית תקשורת ועוד.

בנוסף, ניתנות התאמות לימודיות בדרכי הבחנות.  ההתאמות הלימודיות כפופות לאישור הוועדה הפדגוגית.


Copyright © 2019 מכון לאבחון דידקטי ואבחון פסיכודידקטי. All rights reserved.


בניית אתרים עם מערכת ניהול תוכן


0.0469 sec